Selasa, Jun 21, 2011

Belasungkawa Qayyum

Nama sebenarnya Rashdan Abdul Rahim berusia 41 tahun berasal dari
Raub, Pahang. Aku mengenalinya ketika mula bekerja di MOY di USJ 9
Taipan pada tahun 1998. Waktu itu sesama terlibat dalam
penggambaran 'UJANG siri TV lah pulak' arahan Aznil Nawawi yang
melakarkan pengalaman meriah dalam hidup. Kerja kitorang
di sebalik tabir penerbitan majalah saling berkait kerana jawatannya
sebagai editor dan aku artis grafik memerlukan kerjasama untuk
menyempurnakan tugasan. Tanpa dia kerja memproof dan mengedit
teks akan kantoi. Segala manuskrip dan karya kartun sebelum dan
selepas digrafik akan dipantau beliau untuk aku membuat pembetulan
sebelum dihantar cetak. Walaupun tugasan itu bagai remeh dan boleh
dilaksanakan oleh aku sendiri atau ketua editor tapi tanpa sentuhan
suntingannya dengan ayat-ayat kelakar gerenti menyuramkan
seri lawak Majalah UJANG. Banyak artikel darinya yang menyumbang
kepada gelak tawa dan ceria kitorang dan pembaca... andai takde
sumbangan darinya bagaikan sumbang kandungan Majalah UJANG.














Foto terakhir yang aku ambil ketika kenduri Majalah APO?
ke 300. Beliau bersama kartunis Bawang yang senegeri
dengannya.

Karekternya yang lebih banyak menyimpan suara dan selalu
menyendiri menyudahkan kerja dalam serba kekurangan. Aku
nampak minatnya pada bola sepak walaupun kurang bercerita
tentang perkembangan bola sepak semasa tapi ketrampilannya
di opis yang sentiasa berpakaian jersey bola sepak berbagai
pasukan negara atau kelab secara tak langsung menterjemahkan
kecintaan beliau pada bola sepak. Pasal kerja, beliau sanggup ke
pusat siber menyiapkan tugasan tanpa keluhan walaupun pernah
terlajak dateline serta mendatangkan 'hangin' yang menunggu
karyanya, dia tetap dengan caranya yang tersendiri dan suka
menyendiri. Bagi kitorang yang faham dan lali dengan peelnya
pasti sejuk bila sesekali dia bersuara menyampuk dan berkelakar.
Banyak yang aku belajar tentang penggunaan bahasa penulisan
terutama pasal ejaan dan nahu.

















Qayyum berdiri paling kiri... hasil manipulated poster yang aku
buat sempena keluaran Hari Merdeka (tahun tak ingat).

Terlalu banyak kenangan selama lebih 12 tahun bekerjasama
dengan beliau untuk diingati dan diluahkan di sini. Pada aku
kehadiran beliau dalam kerjaya aku umpama pelengkap untuk
kitorang melaksanakan tugasan harian dalam menerbitkan
Majalah UJANG saban dua minggu. Kepergiannya terasa pincang
dan tempang menjalani tugasan harian. Aku doakan semoga
rohnya bersama orang-orang beriman dan bertakwa, amin.

Terima kasih teman.
Kepergiaanmu tiada pengganti kerana... kau adalah kau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan