Selasa, Ogos 23, 2011

Alahaiii...

Melepasi dua bulan aku tak mengomel kat sini. Tak lain dan tak bukan disebabkan tugas yang melambak-lambak cam pasar lambak yang sibuk melambakkan jualan hari raya. Sebenarnya banyak yang datang melintas kat laluan minda sesambil dikejar deadline untuk sajian pose, raya dan lepas raya. Memang bila nampak bumper pose ngan raya terbayang ketebalan mukasuratnya dan secara otomatik tebal juga la keje kena buat (ganjarannya ntah tebal ntah kan tidak - bukan nipis ye... sesilap tidak ada). Sangkaan yang tak terduga cuma bumper je menyesakkan saraf pernafasan tapi sebenarnya kene pikirkan jugak isu lepas raya... kalau tak, cuti raye sungguh tak menyelesakan - rimas. Nak tak nak terpaksa la aku pulak kejar deadline. Hehehe... padan muka! Muka sapa ek?

Hari ni aku nak lepaskan ketagih bermonolog di blog ni setelah sekian lama. Terasa makin hilang ketagih atau kemaruk nak mengomel. Kena layan sesikit moga ketagih ni datang balik... dan dapat melepaskan atau melempiaskan tensen. Sementara dah siap satu isu lepas raya... aku nak meroyan membebel kat sini sebelum menyetat isu satu lagi agar raya ala kadar aku bermakna tahun ni.

Cabaran mengisi blog ni selain kesibukan, kemalasan, kekeringan (idea &bahan)... adalah kerana wujudnya facebook atau laman sosial yang kalau disalahguna pasti akan mengundang sial. Maka dengan itu aku cuba sedaya upaya memanipulasikannya sebaik mungkin agar ianya bermanfaat. Paling ketara keberkesanan dan jasanya kepada pengamal facebook ialah tempat pertemuan dengan kengkawan lama yang dah lama, lama sangat atau terlalu lama tak bersua muka. Walau sukar berjumpa secara face to face atau bertentangan muka maka kat 'mukabuku' la jadi halaman untuk bertemu, beritahu serta amik tahu hal sesama bersama-sama.

Sama ada mencari atau dicari, terjumpa atau berjumpa, dikenali atau dikenalkan... pertemuan semula atau pertemuan baru dan pertemuan akan datang di dunia facebook ni pasti menjadi kenangan. Kewujudan dunia alam maya pasti berfaedah bila ia menjadi media mendekatkan yang jauh, menghimpun yang berselerak, menyatukan yang ramai, menyambung yang putus, mengingatkan yang lupa... dan menjadi sebaliknya kalau ianya menjadi tempayan yang mulutnya tak bertutup... yakni alat penyebar, penghebah atau pengheboh yang tak bersempadan dan halangan pada penghuni dunia alam maya.

Sesama kenalan, saudara-mara, kengkawan, sahabat atau adik-beradik hakikatnya akan semakin jauh kalau terlalu mengharap kegunaan dunia baru alam maya ni sebagai penghubung. Di harap dunia baru tidak menghentikan amalan berziarah di alam nyata yang zahir... kembali semula ke tamadun kekampungan. Pertemuan dan sentuhan (yang beradab ek) sesama lebih mengeratkan serta mengesankan di kalbu untuk di bawa pulang dan dikenang. Moga segala usaha murni di kalangan korang sesama ahli facebook atas dasar kekeluargaan, sanak-saudara, sahabat handai, rakan taulan terutama kengkawan lama aku untuk merealisasikan sesi pertemuan alam zahir dimakbulkan serta diberkati, insyaAllah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan