Rabu, April 08, 2009

Aku... perasan dan perasaan

Aku...
Ada perasaan dan juga perasan. Perasan akan perasaan yang ada dalam aku adalah perasaan aku. Kau jugak ada perasan dan perasaan. Perasan itu maknanya menyedari dan perasaan itu pula adalah emosi. Sama ada suka, hepi, gembira, riang, bangga, bongkak, riak, takut, seram, hiba, pilu, sedih... itu semua terbit dari kalbu seorang aku. Aku perasan perasaan-perasaan tu, begitu jugak kau dengan perasaan kau. Aku tau perasaan aku tapi aku tak tau perasaan kau, kau pula sudah pasti tak tau perasaan aku. Cuma luahan dalam rupabentuk fizikal saja yang menjadi cermin perasaan aku. Persoalannya... bagaimana rupabentuk perasaan itu? Adakah bergumpal-gumpal, berbaris, berterabur, berkepul-kepul atau bergelombang... kau cuma perasan akan perasaan aku tatkala terlukis di wajahku tapi objek perasaan di mana? Kalau perasaan marah, bentuknya cecair ke atau seandainya berperasaan gembira, bentuknya pepejal ke? Perasaan gembira tiba-tiba boleh hilang dan bertukar menjadi sedih, begitu juga perasaan sedih... aku boleh menukarkannya menjadi riang walaupun hadirnya perlahan. Silap haribulan aku menjadi hipokrit jika perasaan di kalbu disembunyikan di sebalik riak wajah.

Aku bayang perasaan dan kentut adalah sama. Kau perasan tak ada persamaan dalam kewujudannya. Keduanya berasal dari dalam aku. Kedua-duanya juga boleh dipendam dan boleh diluahkan lantas diperasan oleh kau. Kentut dan perasaan tak boleh dilihat tapi boleh diperasan. Kentut boleh diperasan kerana bau dan bunyi, perasaan pula tergambar di wajah dan kelakuan. Andainya boleh dilihat kedua-duanya, bagaimana bayangan rupabentuknya? Bersegi, bulat, bujur, berangkai-rangkai, bertali arus atau... ahhh, bayangkanlah sendiri khazanah masing-masing. Kentut aku, suka hati aku la nak cipta rupabentuk yang bagaimana. Hanya aku saja yang berhak atas perasaan dan kentutku.

Kalau perasaan boleh dinyatakan melalui riak wajah dan kelakuan, kentut juga boleh ditafsir keperibadiannya melalui bunyi serta baunya. *(Kenyataan ni aku ambil dari artikel di Ruangan Sechoit Majalah Ujang isu 355).

1. Tak jujur - kentut tapi tuduh aku
2. Bengong - menahan kentut berjam-jam hingga perut kembung
3. Yakin Diri - kentut dengan lantang dan selamba
4. Tolol - kentut dalam selimut kemudian kibaskan baunya
5. Strategik - sembunyikan kentut dengan ketawa kuat-kuat
6. Misteri - kentut yang senyap tapi tak dapat dikesan
7. Gugup - terkentut bila disergah
8. Periang - kentut perlahan-lahan kemudian senyum sendirian.

Apa-apa pun perasaan, perasan dan kentut adalah milik peribadi maka... jagalah peribadi agar sentiasa suci. Andai tercemar cepat-cepatlah cuci.

Aku perasan perasaan aku...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan