Isnin, Mei 03, 2010

pencil sketch potret...

Nak mulakannya terasa jejari bengkokku kaku tapi atas permintaan yang mendesak maka aku terima dengan perasaan cuak. Ku pegang kalimah 'IMpossible' untuk melaksanakannya... ya, aku boleh! Dah lama tak pegang pensel untuk melarik dan melakar gegaris membentuk raut wajah seseorang menjadi potret. Bertahun-tahun aku tinggalkan hobi melukis di atas kertas. Sejak mengetik papan kekunci serta tetikus untuk menyempurnakan tugasan harian yang sentiasa menghadkan masa santai aku atau menghasil lukisan digital tika waktu terluang di celahan kerja, aku tak pernah menerima tempahan untuk penghasilan secara tradisional. Sememangnya yang tradisional mempunyai nilai seni yang tersendiri.

Aku memulakan
di hari terakhir
dateline tugasan.
Melakar kasar
raut wajah
sebelum tiba
waktu terluang
di hari-hari
mendatang.


Tapi kerana
leka, syok,
ralit atau
khusyuk
aku teruskan
hingga ke lewat
malam.




Setelah tiga
hari tersadai,
aku sambung
selepas
jam 6
untuk
mengisi tone.




Lakaran selalu
terhenti
kerana kepadatan
masa bekerja yang
jarang tamat pada
jam 6 petang...
berlanjutan dan
menangguhkan
lagi lakaran aku.




Dua hari sebelum
ke Pesta Buku
Perlis terpaksa aku
menyiapkan dan
menyerahkannya
dengan perasaan
lega walaupun
kurang puas.
Kerana semakin
dipandang,
semakin diamati
ada je nak ditambah.
Bukan kerana tidak siap tapi menambahbaikkan sebaik-sebaiknya untuk yang terbaik. Untuk mendapatkesempurnaan yang paling sempurna adalah mustahil kerana diri aku dan kau sendiri bukannya sempurna. Nobody perfect... itu patah perkataan antarabangsa yang selalu dituturkan walaupun penguasaan bahasa itu tak sempurna. Hehee, macam aku juga...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan